mexico-en-guatemala.reismee.nl

Dag 7: van Chiapa de Corzo naar San Cristobal de las Casas

Wat een heerlijke nacht!! We worden wakker om 06.00 met allemaal leuke geluiden van vogels. Het ontbijt is weer helemaal lekker. We vertrekken om 07.45 met de bus naar Canon de Sumidero, dit is een op een natuurlijke wijze ontstane kloof van 25km lang die op sommige plekken tot wel 1000 meter boven ons uit gaat steken. We zijn best vroeg en daardoor de eerste boot die het water op gaat! We krijgen allemaal een polsband om, dit omdat de kloof in een natuur reservaat ligt moet je hier ook een kaartje voor kopen, ook krijgen we allemaal een zwemvest om en een gepaste boot waar we precies met z'n allen in passen. In het begin varen we nog redelijk rustig en zodra we de controle post van het natuur reservaat passeren moet iedereen z'n arm omhoog houden zodat de 'boswachter' dit kan zien. Dan gaat het gas erop! Wat een prachtige omgeving! Onderweg zien we Witte reigers, Aalscholvers, Gieren, een Visarend en eenToekan die snel over vloog. Daarna kwamen we bij een Spinapen groep die hoog in de bomen zaten, hartstikke leuk om te zien hoe ze zich bewegen door de bomen met hun armen, benen en staart, ze lijken dan net spinnen. We varen ook nog langs een grot waar een altaar voor Guadalupe waar de kapiteins komen om haar te eren. We varen de kloof in tot aan de 'kerstboom', dit is een rotsformatie die lijkt op een kerstboom en die in het regenseizoen voor een prachtige waterval. Op de terugweg zien we nog 2 krokodillen! De eerste is actiever dan de tweede waarschijnlijk omdat de eerste nog op jacht was en de tweede net gegeten had. We hebben ruim 2 uur gevaren en bijna de hele tijd gieren boven ons gehad, of dat nou zo'n goed teken was weten we nog niet...... Om 12.30 gaan we lunchen net buiten San Cristobal de las Casas in een super mooi restaursant waar het eten ook nog eens erg lekker was. Om 14.30 lopen we naar ons hotel, omdat de bus niet bij het hotel kan komen mogen we zelf 2 blokken lopen en worden de koffers later met een pick-up truck gebracht. Na het welkomstdrankje gaan we de stad in. We hebben een rondje gelopen langs mooie gebouwen, door leuke straatjes en over een indianen markt. Hier verkopen ze allerlei dingen van kleding tot poppetjes. Het is een hartstikke leuke markt met een wirwar van straatjes. Nadat we onze ogen uit hebben gekeken gaan we gezellig op een terrasje zitten waar telkens wordt gevraagd door indiaanse vrouwen en kinderen of we iets willen kopen of onze schoenen gepoetst willen hebben. Rond 19.30 gaan we met een hele groep bij de Plaza 31 de Mayo (het centrale plein) iets eten. Wij hadden alleen op het terras al nacho's gegeten (jammie), trek hadden we dus niet echt. Na toch een klein beetje eten gegeten te hebben lopen we weer via de Plaza 31 de Mayo,waar de markt zich nu bevind, terug naar het hotel. Onderweg lopen we langs een concert wat 's middags ook al in volle gang was,het hele plein zat vol met mensen! Nu toch maar lekker slapen, welterusten!