mexico-en-guatemala.reismee.nl

Dag 10: een dagje Lago de Atitlán

Vandaag kunnen we een beetje uitslapen tot 06.45 na een heerlijk ontbijt lopen we om 08.00 naar de boten want we gaan vandaag heerlijk varen! We varen eerst naar de overkant naar het dorp San Pedro La Laguna,hier kunnen we goed zien dat de waterstand de afgelopen jaren erg is gestegen, sommige huizen staan letterlijk onder water. De waterstand is nu wel weer iets aan het zakken dit loopt naar de Stille oceaan die 70km verder is. De mensen hier denken dat het water een cyclus van 20 jaar heeft waarbij de waterstand stijgt en daalt. We gaan met z'n allen achterop een pick-up truck naar Santa Clara La Laguna waar de markt is dit dorp ligt op 2020 meter hoog. De weg omhoog is wel een bijzondere, vol hobbels, gaten en op sommige plekken is de weg.....weg maar het uitzicht is fenomenaal. We lopen hier de markt over, echt een beleving op zich. Allerlei dingen kan je hier kopen bonen, fruit, levende kippen, vis etc. Het is hier een wirwar van kraampjes en alle mensen die langs je heen willen. Wij zijn hier ook een bezienswaardigheid, sommige mensen hier hebben nog nooit buitenlanders gezien. Er was 1 vrouw die heel verbaasd stond te kijken hoe wij ons aan het insmeren waren met zonnebrand, dat wou ze zelf ook wel uitproberen en maar blijven lachen echt een top vrouw! We rijden een stukje door naar een mandemakers familie. Deze manden worden gemaakt van bamboe en suikerriet. Het is echt heel kunstig hoe ze dit in elkaar vlechten en met scherpe messen eerst alles op maat snijden en schoonmaken. Op de terugweg rijden we weer over dezelfde weg door San Pablo La Laguna en San Juan La Laguna. We lunchen bij het gezin van onze kapitein, Maria heeft een lekkere lunch klaargemaakt met broodjes, tonijn, salade en guacamole. We gaan weer verder varen nu zo'n 15 minuten naar Santiago Atitlán. Dit is een erg toeristisch plaatsje vol met verkopers en souvenir winkels. We lopen eerst naar een sjamaan, Maximón die hier als een heilige wordt gezien. Op het moment dat wij aankomen is er een 'behandeling' in volle gang. De heilige is een soort pop met een sigaar in z'n mond, er wordt druk gepraat, er zijn een hele hoop kaarsen en wat wierook. Het is een interessante vertoning nadat we dit in ons opgenomen hebben gaan we weer verder lopen naar de kerk. We lopen nog even een rondje over de markt en laten dit drukke maar gezellige stadje even op ons inwerken. We pakken dezelfde boot weer terug naar Panajachel, tijdens onze boot tochtjes over het meer van Atitlan zien we de 3 vulkanen. Gedurende de dag worden deze wel steeds minder duidelijk vanwege de mist. De 3 vulkanen die we zien zijn Volcán San Pedro, Volcán Toliman en Volcán Atitlán. Rond een uur of 4 zijn we weer terug bij ons hotel waar we nog gezellig met een groepje een drankje doen. Voor het avond eten hebben we een prachtig plekje gevonden aan het meer, de sunset bar. De drankjes waren erg geslaagd, we nemen een klein hapje om vervolgens vlakbij het hotel lekker aan de strawberry cheesecake en de carrot cake te gaan met een kopje cappuccino.

Elly

Prachtige verhalen. De wegen lijken wel op "de gevaarlijkste wegen van. ". En het eten daar is zeker geweldig. Nog veel plezier

Jaap en Rina

Veel plezier,

Frans en Margreet

mooie verhalen wat zullen jullie genieten.

Cor

Prachtig om te lezen
Wat zullen jullie veel zien en genieten

Neef René

Alleen die eerste zin al, zo herkenbaar, uitslapen tot 6.45... Echt vakantie. Heerlijk om jullie verhalen zo te lezen, loop alleen iets wat achter helaas.