mexico-en-guatemala.reismee.nl

Dag 14: van Honduras naar Rio Dulce

Vanochtend kunnen we het lekker rustig aan doen. We ontbijten rond 07.30 waar we gisteren avond ook gegeten hebben, dit was een beetje magertjes ontbijt maar prima om de dag mee te beginnen. Hierna gaan we op ons gemak het dorp verkennen. Iets na 10.00 rijden we weg met de bus weer terug naar Guatemala. De grens formaliteiten stellen niets voor, de reisleider geeft een papiertje af aan een douane beambte en we mogen zo door rijden zonder paspoorten te laten zien. We lunchen onderweg en zijn om 14.30 in Quiriga dit is een maya site uit dezelfde tijd als Copan. Hier krijgen we een uurtje om rond te lopen. De site ligt op een prachtige plek aan het begin van de bananen plantages. De steles hier zijn heel hoog en mooi versierd, de hoogste is wel 9 meter de Maya's noemden het ook wel boom-stenen. Er is er ook eentje die heel scheef staat deze wordt ook wel de toren van Pisa genoemd. Alle steles zijn rijkelijk versierd met allerlei beeltenissen van koningen, goden en dieren. Ze staan allemaal onder een rieten dakje om verdere aantasting te voorkomen. Achteraan staat de tempel met grote binnenplaats. Alles hier is zo groen! We lopen hier dan ook door een oerwoud met prachtige grote bomen. Naast de mooie bouwwerken zien we ook wat diertjes namelijk een aantal kleine vogeltjes, hele mieren kolonies en 2 Jezus Christ hagedissen, deze worden zo genoemd omdat ze over water kunnen lopen. Met 39°C was het best een beetje warm in de zon maar zeker de moeite waard! Iets na 15.30 stappen we weer de bus in onderweg zien we het landschap veranderen en steeds groener worden. Vervolgens pakken we iets voor vijfen de boot naar ons hotel. Vanavond slapen we in een huisje op palen, alles ziet er prachtig uit en we hebben uitzicht over de rivier. Snel alle spullen op de kamer en dan hups het zwembad in. Het water is lekker warm en de omgeving prachtig! De reisleider neemt bestellingen op voor de drankjes zodat iedereen nog een lekkere cocktail kan drinken aan het zwembad. Ons paradijsje voor 1 nacht. Het eten in het restaurant is prima en nu lekker slapen.

Jaap en Rina

Groetjes van ons.

Jaap en Rina

En hebben jullie heerlijk geslapen ,in jullie bijzondere onderkomen?