mexico-en-guatemala.reismee.nl

Dag 16: weer terug naar Mexico

Na een redelijke nacht staan we weer vroeg op namelijk 04.00. We willen namelijk als Tikal open gaat om 06.00 binnen zijn. Eerst moeten we nog een stuk lopen naar de bus die op het vaste land staat. We rijden om 05.00 weg en zijn mooi op tijd en als eerste in Tikal. Vanaf de ingang van het reservaat is het nog 17km tot aan de parkeerplaats voor de site, dit doen we gelukkig met de bus. Vlak voordat de bus geparkeerd is zien we 2 toekans in een boom zitten die te snel voor de foto waren helaas. Bij de ingang van de site staat een maquette van Tikal waar de gids uitleg wil gaan geven over de route die we gaan lopen en over de maya's en gebouwen zelf. Maar wij zijn afgeleid want een stukje verderop loopt een neusbeertje te zoeken naar eten. Het is een super schattig diertje om te zien! Iedereen krijgt een bandje om als entree bewijs. We lopen eerst naar de tempel die het verste weg is en ook meteen de hoogste tempel. We lopen door het prachtige Peten oerwoud en zien al snel een familie brulapen hoog in de bomen zitten. Zo gaaf om ze nu ook te zien aangezien we ze de hele tijd al hoorden. We komen aan bij de eerste tempel, dit is nog maar een kleintje. Eigenlijk zijn het er 2, ze heten dan ook de tweeling tempels. Ze zijn identiek aan elkaar maar 1 is al ontdaan van alle vegetatie en gerestaureerd terwijl de andere nog volledig door het oerwoud wordt bedekt. Hier in een boom zien we een spinaapje zitten die rustig op een tak zit te smikkelen. En in de boom naast hem ontdekken we een eekhoorntje. We lopen weer door naar de grote tempel. Het is hier waanzinnig mooi. Er staan hier gigantische bomen waaronder de Ceiba (kapokboom) de heilige boom van de maya's. De mahonie boom, palmbomen, klimopbomen die groeien op tegen een andere boom om als het ware de gastheer helemaal te verdringen. Tempel 4 is inderdaad een hele grote tempel met 208 treden (door Rick geteld) eenmaal bovenop gaan we ontbijten met een prachtig uitzicht over de jungle. We zitten nu heerlijk boven de boomtoppen en zien 3 andere tempels in de jungle staan. Terwijl we allemaal lekker zitten te ontbijten komt er een neusbeertje kijken of er nog iets te smikkelen valt. Het blijft een schattig gezicht met z'n lieve koppie, volgens Sape (onze reisleider) zijn ze wel heel brutaal en kunnen zo je eten uit je hand pikken maar deze gaat al heel snel een stukje lager zitten om daar te gaan zoeken naar eten. Vervolgens lopen we door naar een aantal andere tempels die een stuk minder hoog zijn maar niet minder mooi. Hier zien we nog 2 mooie groene papegaaien zitten. Als we door lopen naar het Gran Plaza lopen we langs het hol van een tarantula, we kunnen haar wel zien zitten maar ze zit best een stuk in haar hol verscholen. Het Gran Plaza is de centrale plek van Tikal waar de meest belangrijke gebeurtenissen plaats vonden. Ook hier komt er weer een neusbeertje even kijken. De elite woonde in de Noord Acropolis en de ' gewone' burger er tegen over in de Centrale Acropolis. Er staan 2 gigantisch mooie en grote tempels op de Gran Plaza, Tempel 2 en Gran Jaguar (Tempel 1). We beklimmen Tempel 2 om een prachtig uitzicht te hebben over de Gran Plaza. Na zo'n 20 minuten vrije tijd hier lopen we langzaamaan weer terug naar de bus. Onderweg zien we nog een aantal spinapen en lopen we weer door het prachtige Peten oerwoud. Helaas hebben we geen toekans meer gezien die een beetje stil bleven zitten. Rond 10.00 rijden we weer door op weg naar de grens met Mexico. Na zo'n 2 uur hebben we een korte lunch/plas pauze waar we besluiten om een drankje te gaan doen met een klein hapje in heel klein restaurantje waar de mensen niet wisten wat ze met die toeristen aan moesten. Nu gaan de laatste 2 uur met onze chauffeur Luïs in. We rijden over de Maya snelweg wat eigenlijk gewoon betekend dat er geen weg is maar een stoffige weg vol met kuilen, hobbels en gaten. Het is wel lachen om Guatemala zo uit te rijden. Om 15.00 zijn we bij een grenscontrole waar de paspoorten gestempeld worden. Een stukje verderop is de rivier, we moeten de koffers zelf naar de oever tillen waar ze vervolgens op lancha's worden geladen. Maar eerst op onze chauffeur Luïs bedanken voor alle 1922 veilige kilometers. Dan stappen we in de boot en varen een half uurtje naar Corozal. Op de Rio Usumacinta (brulapen rivier) is genoeg te zien. Zwemmende kinderen, vrouwen die staan te wassen en een prachtige natuur. De koffers weer uit de bootjes krijgen ging prima maar om ze vervolgens bij het hotel te krijgen was een uitdaging in deze hitte maar alles is gelukt. Nu mogen de horloges ook weer een uurtje vooruit zodat we op 7 uur tijdverschil zitten met Nederland. We bekijken snel even de kamer en moeten dan het avond eten alvast bestellen zodat dat om 19.00 klaar kan staan. We zien vanaf het restaurant een brulaap de weg oversteken en gaan snel even kijken, er zitten er nog 3 in de bomen vlakbij het hotel. Wat is dit gaaf zeg! Ook ontdekken we nog een eekhoorntje en later een hele hoop gekko's. Hierna is het badkleding aan en hups de rivier in. Het is best druk in de rivier want zo'n beetje alle jongens uit het dorp zijn hier ook aan het zwemmen. Voor het eten nog even lekker douchen en dan hopen dat we vannacht een beetje kunnen slapen in deze warmte.

Jaap en Rina

We zijn nu al nieuwsgierig naar de foto's.groetjes.