mexico-en-guatemala.reismee.nl

Dag 20: Celestún en Merida

Na een goede nachtrust met dank aan de airco worden er om 06.30 wakker gemaakt door de wekker. Nog even lekker rustig aan wakker worden en vervolgens ontbijten. Om 08.00 vertrekken we met een collectivo (klein lokaal busje) naar Celestún. Dit busje heeft helaas geen airco maar wel a.r.k.o.. We zijn al vrij snel Merida uit en rijden vervolgens door verschillende kleine dorpjes waaronder Umán en Kinchill. Hier zien we veel brommers die zijn omgebouwd tot een soort open tuc-tucs. Hier leven sommige mensen ook echt nog in lemen huizen. Na zo'n 1,5 uur komen we aan in Celestún waar het op het strand nog erg rustig is. Er wordt een bootje geregeld door de reisleider waar we 2,5 uur mee gaan varen, toch nog even plassen voor de zekerheid. Het is een leuk klein bootje waar maximaal 8 personen in kunnen en wij zijn maar met z'n zessen dus dat past makkelijk. Celestún staat bekend om z'n flamingo kolonies en het grote reservaat met mangrovebossen. Al snel zien we veel pelikanen en fregatvogel. Deze dobberen en vliegen wat rond de vissersbootjes in de hoop dat ze iets krijgen of iets kunnen stelen. We varen aan de rand van de Golf van Mexico en gaan verder het reservaat in. Na de brug (waar we met het busje al overheen waren gereden) zien we al snel een hele grote groep flamingo's. En wat zijn ze mooi roze! Dat betekend dat er genoeg garnaaltjes voor ze om te eten. Ook zitten er een paar kleintjes tussen die nog wat grijs/wittig zijn, die moeten nog wat meer eten om dezelfde mooie kleur te krijgen als de rest van de familie. Na een grove telling komen we uit op zo'n 150 flamingo's. Ook vliegen en een paar steeds weg en komen andere weer terug. Een beetje een gek gezicht om ze te zien vliegen met die lange nekken (voor de wijsneuzen: nee daar vliegen ze niet mee maar het ziet er wel grappig uit) ;-). Links hiervan ligt het vogel eiland waar ontzettend veel fregatvogels uit te rusten van hun vele vlieguren. Deze vogels gaan niet zo snel zitten om te rusten omdat het ze heel veel moeite kost om weer te gaan vliegen aangezien ze zo groot zijn. We varen nog een rondje en vervolgens gaan we de mangroven in. Dit is zo bijzonder om te zien. De mooie, aparte en gekke bomen die hier staan daar blijf je je over verbazen. We zien inmens grote termietenheuvels hoog in de bomen en de termieten snelweg ernaartoe is ook duidelijk te zien, dit zijn een soort gangen die ze maken in de boom om zo beschermd mogelijk van en naar het nest te komen. We mogen hier ook even uitstappen om een natuurlijke bron te zien. Het is een fenomenaal gezicht dat al het water rondom deze bron helder van kleur is en iets verder ervanaf steeds groeniger wordt door de bomen. Hier zien we ook nog een gek lopend vogeltje met mooie strepen over z'n veren en hij is zo'n 40cm groot. Deze kan stokstijf in het water staan maakt zich dan helemaal lang en wacht tot er een visje voorbij komt. We varen nog door een ander mangroven riviertje in de hoop dat we krokodillen zien maar helaas, die zullen allemaal liggen op te drogen verscholen tussen de bomen. Rond 12.00 zijn we weer terug op het strand en gaan een lekker hapje eten. Daarna nog even schelpen gezocht want sommige zijn wel erg mooi! Rond 13.30 vertrekken we weer met Armando terug naar Merida waar we de rest van de dag voor onszelf hebben. De terugweg is wat warmer dan de heenweg en aangezien alle ramen openstaan is het net alsof we door een föhn heen rijden. We frissen ons op in het hotel en relaxen wat. Om 17.00 gaan we de stad in, dit hebben we redelijk snel gezien aangezien alle bezienswaardigheden dicht bij elkaar liggen. We beginnen bij Plaza Mayor,het centrale plein. Hier zien we al direct 3 prominente gebouwen van de stad namelijk Casa de Montejo, de cathedraal, Palacio Municipal en Palacio de Gobierno. Casa de Montejo is het oude raadhuis van de Spanjaarden, de naam is ontstaan omdat Francisco de Montejo deze stad heeft veroverd van de Maya's. De cathedraal is een prachtig gebouw van buiten en van binnen, we zijn hier even gaan zitten om alles op ons in te laten werken. De Palacio's zijn prachtige gebouwen uit de koloniale tijd. In de verte achter de cathedraal zien we 1 van de 3 bogen van Merida. We lopen door naar iglesia de Santa Lucia, dit is een klein kerkje die diep rood van kleur is aan de buitenkant. Deze kerk staat aan het Parque Santa Lucia, wat eigenlijk een pleintje is. Op dit plein zou een leuk Italiaans restaurant moeten zitten, dit viel een beetje tegen. We hebben een drankje gedaan en besloten langzaamaan weer terug te lopen naar het hotel. Nog snel even tussendoor ontbijt gekocht voor morgen want dan gaan we alweer zo op tijd weg dat we voor ontbijten in het hotel geen tijd hebben. De boodschapjes leggen we op de kamer en we gaan nu maar op zoek naar een ander leuk restaurantje. Ineens lopen we langs een echtpaar uit onze groep die ook nog moeten eten en die wel een leuk restaurant wisten waar ze eerder vandaag ook al hadden geluncht. We besluiten gezellig met z'n vieren te gaan eten. Het restaurant bevind zich op de eerste verdieping waardoor we een mooi overzicht hebben over Plaza Mayor. Het eten is heerlijk en we hadden het erg gezellig! Nu is het wel weer bed tijd. Welterusten!