mexico-en-guatemala.reismee.nl

Dag 21: van Merida naar Playa del Carmen

Om 05.45 gaat de wekker want we vertrekken alweer om 06.30. Ontbijten doen we in de bus met broodjes uit de supermarkt. Na zo'n 1,5 uur zijn we bij chichén Itzá de grootste site die we gaan bezoeken. Hier is ook het echte massa toerisme, gelukkig zijn we lekker op tijd en is het nog niet heel erg druk. We beginnen bij El Castillo de grote en imposante piramide van 24 meter hoog. Er zijn aan alle 4 de zijden trappen naar boven maar eentje springt er echt tussen uit, deze trap is versierd met afbeeldingen van Kukulcan (de gevederde slang) op 21 maart en 21 september staat de zon zo op de trap dat het lijkt alsof de slang beweegt. Onderaan deze trap zijn 2 grote slangen koppen afgebeeld. We lopen via het Venus platform (die ook rijkelijk versierd is met slangen koppen) naar de heilige Cenote. Langs het pad (Sacbé) worden alle souvenir souvenirs stalletjes nog opgezet. De cenote is een soort sinkhole van 20 meter diep met onderin water. De cenotes in Yucatan staan in verbinding met elkaar door ondergrondse rivieren, dit zijn er zoveel dat ze nog lang niet allemaal in kaart zijn gebracht. In deze heilige cenote zijn heel veel menselijke resten gevonden, dit was de plek waar de Maya's mensen offerden door middel van bedwelmende middelen of een setje werd je naar de onderwereld gestuurd. We lopen weer terug nu richting het Plein van de Duizend Zuilen. Het zijn er geen duizend maar wel ontelbaar veel! Op deze Zuilen stonden op sommige staan krijgers afgebeeld. Direct hiernaast staat de Tempel van de Grote Tafels en de Tempel van de Krijgers. Bovenop de Tempel van de Krijgers staat een afbeelding van Chacmool dit is een beeld wat eigenlijk als offersteen diende. Via het dampbad (een soort sauna) en het marktplein lopen we nog naar cenote Xtoloc, deze is iets minder groot maar toch nog wel leuk om te zien. Het observatorium is een indrukwekkend rond gebouw boven op een tempel. Waarschijnlijk deden de Maya's vanaf hier de sterren bestuderen. Het nonnenklooster is een prachtig complex, alle wanden zijn prachtig versierd met uiteraard weer allerlei goden en koningen. Via de Tombe van de Hoge Priester lopen we weer terug naar de ingang. Deze tempel wordt de tombe genoemd vanwege de vele graven die hier onder zijn gevonden. Nu op naar het balspeelveld. Onderweg zien we weer heel veel leguanen rondlopen, sommige zijn echt groot! Ook zien we nog een over actief eekhoorntje die druk op zoek was naar eten. Dit balspeelveld is de grootste en meest imponerende die we gezien hebben! Deze is 168 meter lang en de ringen waar de bal doorheen moesten hangen heel hoog. De bal mocht alleen met de ellebogen, heupen en knieën van de grond afgehouden worden. We bekijken nog de Tzompantil dit is een platform waarop alle zeiden ontelbaar veel doodshoofden zijn afgebeeld. Dit was de plek waar afgehakte hoofden tentoon werden gesteld. Nog even naar het platform van de Jaguars en Adelaars voor een mooie foto met op de achtergrond El Castillo. Gedurende de tijd verstreek werdt het steeds drukker op Chichén Itzá, de bus ladingen toeristen komen aan en alle souvenir stalletjes zijn opgezet, tijd voor ons om een lekker ijsje te eten en weer verder te gaan. We rijden in 10 minuten naar een prachtige cenote namelijk Il Kil. Hier gaan we lekker in zwemmen! Er zijn om kleedruimtes en kluisjes dus we kunnen mooi alles opbergen en dan hups naar beneden. Van bovenaf ziet de cenote er al sprookjesachtig uit met die lianen die erin hangen en de kleine watervalletjes die er in zitten. We lopen de trappen af en dan mogen we het koude water in, maar het is eigenlijk echt heerlijk om even lekker af te koelen. Rick neemt een douche onder 1 van de watervallen en andere springen vanaf een verhoging het water in. Het is heerlijk zwemmen hier op een unieke en bijzondere plek! We zwemmen tussen de visjes die via al die onderaardse riviertjes kilometers ver kunnen zwemmen. Nadat we nog mooi een rondje hebben gezwommen in deze prachtige ronde cenote gaan we lekker douchen want de lunch staat straks alweer klaar. Zodra we uit de kleedkamers komen staan er toch een hoop rijen! Voor de kleedkamers, kluisjes en reddingsvesten verhuur. Wij gaan lekker eten, er is een prima buffet klaar gezet met van alles en nog wat. Na het eten hebben we nog een kwartier dus toch nog even snel met de camera naar beneden de cenote in om nog wat foto's te maken. Het blijft wonderbaarlijk om te zien hoe mooi het hier is! De cenote is een perfect rondje en de temperatuur is er heerlijk! Nu gaan we toch echt door rijden naar ons laatste hotel deze vakantie in Playa del Carmen. Om 15.00 komen we aan in ons hotel tussen de winkel straat 'fifth avenue ' en het strand in. We relaxen wat in ons hotel en besluiten dan even lekker over het strand te wandelen. Zwemmen hebben we vandaag al gedaan dus dan maar een drankje doen met zeezicht. Vanavond om 19.30 gaan we lekker eten met vrienden en dit was echt heerlijk eten en een super gezellige avond.

René

Jammer dat het bijna voorbij is. Ook voor ons. ¡Buen viaje a casa!