mexico-en-guatemala.reismee.nl

Dag 22: rondom Playa del Carmen

Na een zwoele nacht en een beetje uitslapen (tot 08.30) beginnen we aan onze laatste volledige vakantie dag in Mexico. Om 10.00 gaan we lekker ontbijten met 2 vrienden. Zij hebben een huurauto en nemen ons mee naar Cenote Cristalino. Dit is een prachtige cenote vlak langs de snelweg. Hij bestaat uit 2 losse cenotes en een aantal smalle stukjes die de grote cenote in losse stukken verdeeld. Wij huren allebei een snorkelset en kleden ons dan snel om in onze badkleding om lekker het water in te gaan. Het water hier is super helder met allemaal visjes erin. We springen er allemaal in om meteen maar gewend te zijn aan de water temperatuur. Het snorkelen is even in komen maar daarna werdt het al snel nog leuker en mooier! We zwemmen rond in de grote cenote en gaan dan via een smaller stukje naar de volgende grote poel. Er is een duiker de cenote aan het schoonmaken en we zien allemaal visjes groot en klein. Het water is heerlijk en omdat het zo helder is kunnen we goed wegkijken. Rick & Juan springen samen nog van de verhoging (die toch al snel zo'n 3 meter hoog is) af het water in terwijl Wendy & Hannah dit vastleggen met foto's en filmpjes. Als afsluiter gaan we rustig aan de waterkant zitten en dan komen er een aantal visjes aan je voeten zitten om ze schoon te maken. Dat kriebelt! Nu gaan we met de auto een stukje verderop bij Akumal zwemmen en snorkelen in zee. Eerst even lekker lunchen en dan hups het water in. Dit water is een stuk warmer dan het water in de cenote, dit is net alsof je een warm bad in stapt. We kunnen nog heel ver blijven lopen in het water. Zodra we een eindje weg zijn gezwommen van het strand zien we er al 1.........een zeeschildpad!! Super gaaf om dit zo mee te maken. Hij ligt vlak onder ons in het water lekker rustig te eten en besluit dan toch nog maar een stukje te gaan zwemmen. Wat een geweldig mooi dier! Een stukje verderop zien we er nog 1 die voor ons gevoel rondjes blijft zwemmen. Het is ook zo leuk om te zien hoe ze steeds boven water komen om adem te halen. Even later zien we er nog 1 en besluiten dan toch maar uit het water te gaan want wij hebben nog een afscheidsdiner. Om ongeveer 18.00 zijn we terug in onze hotel, frissen ons op en gaan gezellig met de hele groep voor de laatste keer eten. Tijdens het eten slaat het weer om en begint het te onweren en regenen. Als we weer terug zijn in ons hotel is het tijd voor de speech. Er is een kaart gehaald waar iedereen iets in heeft gezet voor de reisleider. Maar nee eerst waren wij aan de beurt. Aangezien wij de hele vakantie in overleg met de reisleider de fooien regelden als echte propinera en propinero werden we hier voor bedankt met een leuk kleinigheidje van de groep. Super lief! Hierna volgde het bedank rondje voor de reisleider en het overhandigen van de enveloppe. Toen was het toch echt wel tijd geworden om de koffers in te pakken en onszelf klaar te maken voor de reis naar huis. Welterusten allemaal!

Cor

Geniet van jullie laatste dag
En veilige terug reis

Anita

Bedankt voor jullie mooie verslagen. Het leek net of wij ook mee waren op vakantie. Goede reis naar huis. Xxx

Neef Rene

Goede reis naar huis, vlak voor jullie thuis komst toch nog helemaal bij met de verslagen, echt super gaaf om te lezen! Nu echt snel keer afspreken voor een Mexicaans, Amerikaans Afrikaans foto avondje!