mexico-en-guatemala.reismee.nl

Dag 7: van Chiapa de Corzo naar San Cristobal de las Casas

Wat een heerlijke nacht!! We worden wakker om 06.00 met allemaal leuke geluiden van vogels. Het ontbijt is weer helemaal lekker. We vertrekken om 07.45 met de bus naar Canon de Sumidero, dit is een op een natuurlijke wijze ontstane kloof van 25km lang die op sommige plekken tot wel 1000 meter boven ons uit gaat steken. We zijn best vroeg en daardoor de eerste boot die het water op gaat! We krijgen allemaal een polsband om, dit omdat de kloof in een natuur reservaat ligt moet je hier ook een kaartje voor kopen, ook krijgen we allemaal een zwemvest om en een gepaste boot waar we precies met z'n allen in passen. In het begin varen we nog redelijk rustig en zodra we de controle post van het natuur reservaat passeren moet iedereen z'n arm omhoog houden zodat de 'boswachter' dit kan zien. Dan gaat het gas erop! Wat een prachtige omgeving! Onderweg zien we Witte reigers, Aalscholvers, Gieren, een Visarend en eenToekan die snel over vloog. Daarna kwamen we bij een Spinapen groep die hoog in de bomen zaten, hartstikke leuk om te zien hoe ze zich bewegen door de bomen met hun armen, benen en staart, ze lijken dan net spinnen. We varen ook nog langs een grot waar een altaar voor Guadalupe waar de kapiteins komen om haar te eren. We varen de kloof in tot aan de 'kerstboom', dit is een rotsformatie die lijkt op een kerstboom en die in het regenseizoen voor een prachtige waterval. Op de terugweg zien we nog 2 krokodillen! De eerste is actiever dan de tweede waarschijnlijk omdat de eerste nog op jacht was en de tweede net gegeten had. We hebben ruim 2 uur gevaren en bijna de hele tijd gieren boven ons gehad, of dat nou zo'n goed teken was weten we nog niet...... Om 12.30 gaan we lunchen net buiten San Cristobal de las Casas in een super mooi restaursant waar het eten ook nog eens erg lekker was. Om 14.30 lopen we naar ons hotel, omdat de bus niet bij het hotel kan komen mogen we zelf 2 blokken lopen en worden de koffers later met een pick-up truck gebracht. Na het welkomstdrankje gaan we de stad in. We hebben een rondje gelopen langs mooie gebouwen, door leuke straatjes en over een indianen markt. Hier verkopen ze allerlei dingen van kleding tot poppetjes. Het is een hartstikke leuke markt met een wirwar van straatjes. Nadat we onze ogen uit hebben gekeken gaan we gezellig op een terrasje zitten waar telkens wordt gevraagd door indiaanse vrouwen en kinderen of we iets willen kopen of onze schoenen gepoetst willen hebben. Rond 19.30 gaan we met een hele groep bij de Plaza 31 de Mayo (het centrale plein) iets eten. Wij hadden alleen op het terras al nacho's gegeten (jammie), trek hadden we dus niet echt. Na toch een klein beetje eten gegeten te hebben lopen we weer via de Plaza 31 de Mayo,waar de markt zich nu bevind, terug naar het hotel. Onderweg lopen we langs een concert wat 's middags ook al in volle gang was,het hele plein zat vol met mensen! Nu toch maar lekker slapen, welterusten!

Dag 6: van Oaxaca naar Chiapa de Corzo

Na een goede nacht van 21:00 tot 05:00 is het tijd om weer in te pakken en verder te reizen naar ons volgende hotel. We rijden van Oaxaca naar Chiapa de Corzo een busrit van 590km. We rijden door een prachtig omgeving door bergen en langs dalen. We zien steeds voor grote vrachtwagens met 2 opleggers een gele auto rijden met zwaailichten aan, dit is om aan te geven dat er dus zo'n grote vrachtwagen aan komt zodat de tegemoetkomende vrachtwagens en bussen af remmen want het is hier zo'n bochtige weg en met z'n tweeën door zo'n bocht dat past niet. Na zo'n 2,5 uur hebben we een koffiepauze, hier besluiten wij te gaan ontbijten. Tegenover het restaurant staan militairen auto's te controleren op eventuele smokkelwaar (drugs/mensen). We rijden door naar een restaurant waar we gaan lunchen, onderweg wordt zo'n beetje iedereen in de bus misselijk van alle bochten in de weg. Ineens rijden we door een soort windmolen park (weg nr. 190) deze weg wordt zo nu en dan zelfs afgesloten vanwege de harde winden omdat vrachtwagens en bussen dan gewoon omver worden geblazen. Deze harde wind ontstaat omdat dit een smal stuk land is tussen de Atlantische/Caribische oceaan en de Stille oceaan. Een stuk verderop rijden we onze eerste weg versperring tegemoet, er wordt dan een touw over de weg heen gespannen door de lokale bevolking zodat je moet stoppen en in dit geval werdt er geld gevraagd om medicijnen te halen voor een zieke vrouw. De chauffeur gooit wat geld in het bakje en we kunnen weer door rijden. Na een korte toilet stop rijden we verder nu in de provincie Chiapas. Om bij Chiapa de Corzo te komen moeten we de hoogte in, de berg op. Langs de provinciale hoofdstad Tuxtla Gutierrez waar alle katoen, cacao en koffie (die hier wordt verbouwd) wordt verhandeld. Rond 18.00 komen we aan bij ons hotel, bijna 12 uur onderweg geweest. Chiapa de Corzo is een leuk dorp, we lopen nog even naar het centrale plein en gaan daarna met de groep eten in het restaurant van het hotel. Welterusten en tot morgen!

Dag 5: Monte Alban, Mitla & Tule

Na een onstuimige nacht, met regen en onweer worden we om 5 uur wakker. Het ontbijt vandaag bestaat uit een omeletje en verse jus, erg lekker! We vetrekken om 8.15 met een paraplu in de hand voor de zekerheid op naar Monte Alban. Het is een kort bus ritje de berg op van zo'n 9km. We ontmoeten onze gids boven voor het museum, na een plas en koffie pauze beginnen we met een rondleiding door het museum. We krijgen uitleg over de omgeving en wanneer welke archeologische site is ontstaan, Monte Alban is één van de oudste daterend uit 500BC. Verder zien we nog een skelet van een volwassen Zapoteekse vrouw, die niet groter was dan 1.50m ook zien we nog een pot waar de resten in zitten van een 2 jaar oud kindje. Voordat we naar buiten gaan zien we nog een aantal mooie gebeeldhouwde stenen en pilaren met prachtige tekeningen erin. Buiten loopt de temperatuur al snel op. We beginnen bij de ruïnes van tombes en huizen waar goed te zien is dat de huizen om elkaar heen werden gebouwd met een patio in het midden. Hierna komt het indrukwekkende deel, met verschillende mooie en grote tempels. Het uitzicht is fenomenaal! De gids legt allerlei details uit over de tempels en beelden die we zien. Het balspeelveld blijft een apart gezicht als je je bedenkt dat hier vroeger om leven en dood werdt gestreden, als je had gewonnen ging je kop eraf, je werdt dan geofferd dit werdt beschouwd als een grote eer. We lopen verder door over de site waar in het midden een offer plek is. Hiernaast is een tunnel ontdekt die onder de offerplaats door loopt en nog 3 andere gangen die naar 3 verschillende tempels leiden. Elk jaar op 5 mei en 8 augustus staat de zon precies recht boven de offerplaats. Ook is er een tempel, als je daar bovenop staat precies in het midden zie je over een periode van 6 maanden de zon van rechts naar links over de tempels verplaatsen, waarna die gedurende dezelfde periode weer van links naar rechts verplaatst. Na nog een paar hele mooie foto's te hebben gemaakt lopen we terug richting de bus waar we om 12.00 vertrekken richting Mitla. Na een uitgebreid lunch buffet rijden we naar de archeologische site van Mitla. Dit is een kleine site waar we 3 kwartier hebben rondgelopen. Voor de ingang is een klein marktje waar Rick zijn eerste souvenir heeft gekocht, een mooie hoed! De gebouwen hier hebben veel mooie reliëfs. We beklimmen 1 van de tempels en komen via een tunnel op een patio uit. Hierna zijn we nog via een andere tunnel naar beneden gelopen, hier hebben we 1 van de steunpilaren gezien van de tempel erboven. We stappen weer in de bus en gaan op pad naar Santa Maria del Tule, hier staat de Boom van Tule deze is meer dan 2000 jaar oud. Het is een montezuma cypress met een omtrek van 36,2 meter en hij is 42 meter hoog. Het is de grootste boom van Mexico. Om een uur of 5 zijn we weer terug bij ons hotel in Oaxaca. We leggen snel de spullen op de kamer en gaan zelf nog even een stadswandeling doen. We beginnen bij Iglesia de San Felipe Neri en lopen door naar Basílica de la Soledad. Kerken genoeg in deze stad dus we gaan nog even door, de mooiste is toch wel de Iglesia de Santo Domingo met prachtige beeltenissen van heiligen binnenin, hierna de kathedraal bezocht. Ook nemen we nog een kijkje in Mercado Juárez waar de locals boodschappen doen en lekker zitten te eten. Onze wandeling eindigd op het Zocalo en we besluiten te eten in het hotel. We zijn best moe dus kunnen we na het eten meteen naar boven. ZZZzzzz

Dag 4: op naar Oaxaca

Na een heerlijke nacht beginnen we de dag met een heerlijk broodje van de Subway aangezien de bus om 07.30 vertrekt hebben we geen tijd om ergens uitgebreid te ontbijten, maar dit was ook heerlijk! Op het moment dat we helemaal klaar zijn om te gaan, bedenken we ons ineens waar is de kamer sleutel eigenlijk......deze blijkt Wendy netjes in haar koffer opgeborgen te hebben, oepsie. Mexico stad uit rijden verloopt soepeltjes en we zijn al snel tussen de bergen en in de buurt van de Popocatepetl. Het rijden hier is prachtig! Onderweg is er een korte file omdat er een oplegger met allemaal auto's in de brand heeft gestaan en die waren ze nu aan het bergen. De koffie stop is op een plek waar we prachtig uitzicht hebben op de vulkaan de Popocatepetl (rokende berg) van 5465 meter die ook echt rookt en op de Iztaccihuatl (slapende vrouw) 5230 meter. Na de plas ronde gaan we weer door op weg naar Oaxaca. Onderweg zien we nog de vulkaan La Malinche 4462m en de Pico de Orizaba of in het indiaans Citlaltépetl, dit betekend stervormige berg en is 5747 meter hoog, de hoogste (slapende) vulkaan van Mexico. We lunchen in een klein restaurant aan de weg, het eten is er lekker al zijn de molens (sausjes) wel wat apart kwa smaak en de papaja sap was erg lekker! We rijden verder door het prachtige heuvelachtige landschap en stoppen tussen de cactussen voor een paar mooie foto's. Nu rijden we in 1 keer door naar Oaxaca waar we rond 16.00 aankomen, het begint al snel te regenen en te onweren maar dat zal de pret niet drukken. We hebben door de provincies Mexico, Pueblo en Oaxaca 465km gereden. Het hotel is prachtig evenals de kamer. We besluiten toch een rondje te lopen en hebben een sombrilla (paraplu) aan de receptie gevraagd. We lopen naar het Zocalo en gaan de kathedraal in, we lopen direct een mis in en besluiten richting de kerk Santo Domingo te lopen onderweg zien we mooi versierde gebouwen (paars en wit) omdat het vandaag pasen is. We lopen langzaam weer terug richting hotel waarvandaan we om 19.15 met de groep vertrekken om op het Zocalo te gaan eten. Het is een gezellige boel met marimba bandjes en allerlei verkopers. We bestellen een lokale schotel met allerlei lekkernijen voor 2 personen en een schaaltje chapulines (sprinkhanen) deze waren iets te zout maar verder prima te eten met een lekker schaaltje guacamole en een biertje. Na het eten lopen we nog een rondje en gaan daarna lekker slapen. Welterusten oftewel goedemorgen allemaal!

Dag 3: Basiliek van Guadeloupe en Teotihuacán

Pfff wat een nacht, Rick is al om 04.30 wakker en Wendy om 5.00. We ontbijten vandaag op de kamer aangezien we om 07.30 vertrekken is er geen tijd om uitgebreid te ontbijten in het hotel. Na een koffie en een broodje gaan we naar beneden waar we uiteindelijk rond 8.00 vertrekken met de bus. Vicky is vandaag ook mee als onze gids, we rijden door Mexico stad naar Basílica de Santa María de Guadalupe en komen langs de tempel van de 3 culturen. Er zijn 2 basilieken van Guadalupe, een oude en een nieuwe. We bezoeken eerst de nieuwe waar we op een loopband langs de sjaal en kroon komen van Guadalupe, deze kerk lijkt meer op een congres centrum. Hierna gaan we de oude bezoeken, tussen de 2 basilieken staat een beeld van Paus Johannes Paulus de tweede. De oude basiliek is wat verzakt, binnen zijn een aantal Jezus beelden die wat eng aan doen, omdat het de dag na Goede Vrijdag is zit hij onder het bloed aangezien hij 'gisteren' gekruisigd is. We lopen nog even naar boven naar een kleine kerk en hebben vanaf daar ook een mooi uitzicht over de stad. We stappen weer in de bus op weg naar Teotihuacán (waar de goden wonen), dit is 3 kwartier rijden ongeveer. Onderweg zien we de buiten wijken van Mexico stad waar ze de huisjes zijn gaan verven om het een mooiere uitstraling te geven. In Teotihuacán beginnen we bij de tempel van Quetzalcóatl (de gevederde slang). Vanaf hier hebben we al een prachtig uitzicht over avenue de los muertos (weg van de doden) en op de tempel van de zon en de maan. We krijgen uitleg over de beelden de we zien en hoe de opgravingen zijn begonnen, tot op de dag van vandaag zijn de archeologen nog steeds druk met het ontdekken van Teotihuacán. Het is de bedoeling dat we met de bus naar een andere ingang gaan maar het is zo ontzettend druk dat we langs de weg uitstappen en gaan lopen. Nu lopen we vlakbij de tempel van de zon weer het complex in. We krijgen bijna 1,5 vrije tijd om rond te lopen, tempels te beklimmen of naar het museum te gaan. Wij willen heel graag de tempel van de zon op samen met 3 andere groep genoten, de rij om hier op te gaan is wel redelijk lang..... (2 zeiden van de piramide) na een uur zijn we boven aangekomen,wat een klim, 248 treden! Maar zeker de moeite waard! Het uizicht is fenomenaal, we zien de tempel van Quetzalcóatl in de verte, de avenue de los muertos en de tempel van de maan. We lopen een rondje en beginnen aan onze afdaling, sommige stukken zijn redelijk steil dus uitkijken geblazen gelukkig zijn we heel huids weer beneden gekomen. Omdat de rij toch langer was dan gedacht zijn we ruim een half uur te laat terug bij de groep, ai maar niks aan de hand. We lopen nog snel even langs de muur schilderingen met Vicky en gaan vervolgens de bus in. Het is nu wel echt tijd om te lunchen, we gaan lunchen bij een heel leuk restaurantje waar we een buffet hebben. Hier hebben we heerlijk gegeten met allemaal Mexicaanse lekkernijen waaronder cactus fruit en churros! Rond 15.00 gaan we weer terug naar Mexico stad. Na een korte siësta gaan we met 3 reisgenoten naar de Torre Latino Americana. We lopen langs Alameda park waar een grote markt is en waar het best wel druk is. In de torre Latino Americana pakken we de lift tot aan de 37ste etage, vanaf hier gaan we trappen lopen naar de 43ste etage, hiervandaan hebben we een prachtig uitzicht over de stad. We zien in de verte de Popocatepetl, de basiliek van Guadeloupe, het Zocalo en nog zoveel meer! Eenmaal terug beneden lopen we naar de Zocalo, met een ijsje genieten we van de mooi verlichte gebouwen en de nu wel wapperende vlag. We lopen door naar Plaza Garibaldi waar de mariachi bandjes volop staan te spelen voor verliefde stelletjes. Het is hier wel wat hectisch met al die muziekjes door elkaar maar wat ontzettend leuk om dit mee te maken. We lopen weer terug naar ons hotel en gaan lekker slapen om 22.30 morgen staat er een bus dag op het programma.

Het was vandaag een zonnige dag met 24°C.

Dag 2: stadswandeling Mexico stad

Na een redelijk goede nacht zou de wekker om 06.45 gaan maar we waren voor die tijd al wakker. Het ontbijt was fantastisch! Allemaal heerlijke broodjes, fruit, warme kip en nog veeeeeeel meer. We ontbijten op de 10e etage het uitzicht mag er dan ook al wel zijn. Om 08:00 gaan we beginnen aan de stadstour, Vicky is onze lokale gids, die een tijd in België heeft gewoond waardoor we gewoon Nederlands kunnen praten. We lopen over de avenue paseo de la reforma, de hoofdstraat van Mexico stad, en slaan vervolgens rechtsaf waar de markt is. We lopen door het alameda park naar Palacio de Bellas Artes helaas geen eekhoorntjes. Onderweg zien we torre Latino Americana waar we vandaag of morgen nog op willen om het uitzicht te bewonderen vanaf de 42ste etage. Hierna lopen we naar het postkantoor deze is helaas dicht is maar het is een prachtig gebouw van buiten en van binnen. We lopen door naar het blauwe huis (met moorse invloeden) wat aan de buitenkant helemaal versierd is met mozaïek en waarin een geweldig mooi restaurant zit. Vervolgens gaan we de iglesia de San Fransisco bezoeken, je hoort hier met je linker voet naar binnen te stappen en 3 wensen te doen, als je met je rechtervoet naar buiten stapt en je op een gegeven moment je wensen niet meer weet dan komen ze uit. Nu is het tijd voor taart! We gaan naar een fenomenale winkel waar ze alleen maar taarten en cakejes verkopen, taarten met verschillende verdiepingen sommige tot wel 110kg. We kopen een cake en gaan vervolgens koffie drinken, terwijl we dit buiten op zitten te smikkelen wordt er heel mooi saxofoon gespeeld. Om de hoek is het Zocalo, het beroemde en 3e grootste plein van de wereld. Hier wappert (nou ja ..... hangt aangezien het bijna windstil is) de grootste Mexicaanse vlag van wel 50 meter. Er komt toevallig een processie langs aangezien het Goede Vrijdag is, hierin loopt iemand echt met een kruis en er lopen 'Romeinen' achteraan. Nadat we van het mooie grote plein en van het Palacio Nacional hebben genoten bezoeken we de Cathedral Metropolitana de la Ciudad de Mexico. Ook hier zijn er ceremonies in volle gang, mensen in prachtige klederdracht op het podium en de pastoor en priesters lopen rond en zingen gebeden, heel indrukwekkend! Vervolgens lopen we door naar Palacio Nacional, hier moeten de petjes en hoeden af en de rugtassen afgegeven worden. Hier zijn muur schilderingen over de geschiedenis van Mexico te zien gemaakt door Diego Rivera. Voordat we gaan lunchen kijken we nog even kort bij de Templo Mayor dit is een overblijfsel van de Azteekse stad Tenochtitlan die vroeger op de plek van het huidige Mexico stad stond. De lunch is erg lekker op het dak terras van een mooi restaurant met nacho's en tortillas. Hierna lopen we door naar Plaza de Santo Domingo waar een hele hoop hokjes staan waar je brieven kan laten typen. We pakken de metro terug naar het hotel, helaas missen wij hem omdat deze vol zit en staan dus met 2 anderen nog op het perron. Al heel snel komt de volgende metro en stappen ook wij bij de tweede halte (Hidalgo) uit waar de rest van de groep op ons staat te wachten. We hebben 15 minuten eigen tijd waarna we de bus pakken met een gedeelte van de groep naar het Museo Nacional de Antropologia waar we alvast de sfeer kunnen proeven van de oude culturen van Mexico. Het is een heel mooi museum waar ze veel maquettes hebben en complete tempels hebben nagebouwd. We pakken terug met z'n tweeën de bus die echt stamp vol zit! Vanavond hebben we de welkomst avond met de groep waarbij iedereen een voorstel rondje doet zodat we elkaar goed leren kennen. Hierna pakken we met z'n allen de metro om in een typisch Mexicaans restaurant te gaan eten, het zag er super schattig uit en het eten was heerlijk! Onze eerste indruk van Mexico stad is dat het heeeeeeeel erg mooi is en je kan er lekker eten!! Welterusten.......

Dag 1: de reis begint!

Gooooooooeeeeedemorgen!! De wekker gaat om 05.45, na het douchen, opmaken en de katjes verzorgen gaan we op weg naar het station om de trein van 06.54 te pakken naar schiphol. Het inchecken op schiphol gaat erg snel, er staat helemaal geen rij! Gelukkig kan de stewardess ons zo inchecken dat we naast elkaar kunnen zitten tijdens beide vluchten. De koffers worden door gelabeld naar Mexico stad en wij ontvangen ook alvast 2 boardingpassen. Bij de douane hebben wij natuurlijk weer een extra veiligheidscheck waarbij ze zelfs met een apparaat door de rugtas heen gingen om te controleren op 'vreemde' stoffen. We lopen wat rond achter de douane en besluiten maar eens te gaan ontbijten. Rond 10.30 gaan we boarden en tijdens het wachten hierop hebben we al 2 groepsgenoten ontmoet. Hier gaan we dan.....op weg met een vlucht van 10,15 uur. Wat een zit!! Er wordt wel goed voor ons gezorgd, een warme lunch met pasta of kip, een ijsje, snacks tussendoor, een broodje met kaas en kalkoenfilet en met regelmaat wat te drinken, zoals je leest wij stappen in ieder geval niet met honger uit dit vliegtuig. Nu begint het grote avontuur op Houston international airport,eerst een heel eind lopen om in verschillende rijen te staan eerst om bij een computer een scan te maken van je paspoort, vervolgens weer in de rij voor de paspoort controle, hierna nog een rij waar alle handbagage en wijzelf nogmaals door de scanner mogen......we hadden ruim 2,5 uur overstap tijd en deze hadden we ook zeker nodig. Uiteindelijk moeten we naar gate C43, die is ook even fijn een stukje wandelen. We halen nog snel een pizza slice want trek hadden we nu toch wel gekregen. Op naar de laatste vlucht van vandaag! Wauw deze vlucht ging echt snel voorbij! We kregen wat te drinken en moesten daarna 2 formulieren invullen om Mexico in te komen en toen waren we er al. Een klein beetje turbulentie gehad bij de daling maar dat mag de pret niet drukken. Na de douane controle stond de reisbegeleider al op ons te wachten. Een aantal mensen van de groep hebben we onderweg ook al gezien. Nu lekker slapen het is hier 23.06 dat betekend in Nederland 06.06 we zijn meer dan 24 uur op!!! Welterusten allemaal of voor jullie zometeen goedemorgen!!!

Welkom terug op ons reisblog!

Hallo en welkom terug op ons reisblog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens onze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en fotos's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar we zijn en waar we zijn geweest!

Wij hebben nu al heel veel zin in onze reis door Mexico, Guatemala en Honduras. We hopen dat jullie ook veel plezier zullen beleven aan het lezen van onze reisverslagen.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor de mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

We zien je graag terug op ons reisblog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met ons meereist!