mexico-en-guatemala.reismee.nl

Dag 2: stadswandeling Mexico stad

Na een redelijk goede nacht zou de wekker om 06.45 gaan maar we waren voor die tijd al wakker. Het ontbijt was fantastisch! Allemaal heerlijke broodjes, fruit, warme kip en nog veeeeeeel meer. We ontbijten op de 10e etage het uitzicht mag er dan ook al wel zijn. Om 08:00 gaan we beginnen aan de stadstour, Vicky is onze lokale gids, die een tijd in België heeft gewoond waardoor we gewoon Nederlands kunnen praten. We lopen over de avenue paseo de la reforma, de hoofdstraat van Mexico stad, en slaan vervolgens rechtsaf waar de markt is. We lopen door het alameda park naar Palacio de Bellas Artes helaas geen eekhoorntjes. Onderweg zien we torre Latino Americana waar we vandaag of morgen nog op willen om het uitzicht te bewonderen vanaf de 42ste etage. Hierna lopen we naar het postkantoor deze is helaas dicht is maar het is een prachtig gebouw van buiten en van binnen. We lopen door naar het blauwe huis (met moorse invloeden) wat aan de buitenkant helemaal versierd is met mozaïek en waarin een geweldig mooi restaurant zit. Vervolgens gaan we de iglesia de San Fransisco bezoeken, je hoort hier met je linker voet naar binnen te stappen en 3 wensen te doen, als je met je rechtervoet naar buiten stapt en je op een gegeven moment je wensen niet meer weet dan komen ze uit. Nu is het tijd voor taart! We gaan naar een fenomenale winkel waar ze alleen maar taarten en cakejes verkopen, taarten met verschillende verdiepingen sommige tot wel 110kg. We kopen een cake en gaan vervolgens koffie drinken, terwijl we dit buiten op zitten te smikkelen wordt er heel mooi saxofoon gespeeld. Om de hoek is het Zocalo, het beroemde en 3e grootste plein van de wereld. Hier wappert (nou ja ..... hangt aangezien het bijna windstil is) de grootste Mexicaanse vlag van wel 50 meter. Er komt toevallig een processie langs aangezien het Goede Vrijdag is, hierin loopt iemand echt met een kruis en er lopen 'Romeinen' achteraan. Nadat we van het mooie grote plein en van het Palacio Nacional hebben genoten bezoeken we de Cathedral Metropolitana de la Ciudad de Mexico. Ook hier zijn er ceremonies in volle gang, mensen in prachtige klederdracht op het podium en de pastoor en priesters lopen rond en zingen gebeden, heel indrukwekkend! Vervolgens lopen we door naar Palacio Nacional, hier moeten de petjes en hoeden af en de rugtassen afgegeven worden. Hier zijn muur schilderingen over de geschiedenis van Mexico te zien gemaakt door Diego Rivera. Voordat we gaan lunchen kijken we nog even kort bij de Templo Mayor dit is een overblijfsel van de Azteekse stad Tenochtitlan die vroeger op de plek van het huidige Mexico stad stond. De lunch is erg lekker op het dak terras van een mooi restaurant met nacho's en tortillas. Hierna lopen we door naar Plaza de Santo Domingo waar een hele hoop hokjes staan waar je brieven kan laten typen. We pakken de metro terug naar het hotel, helaas missen wij hem omdat deze vol zit en staan dus met 2 anderen nog op het perron. Al heel snel komt de volgende metro en stappen ook wij bij de tweede halte (Hidalgo) uit waar de rest van de groep op ons staat te wachten. We hebben 15 minuten eigen tijd waarna we de bus pakken met een gedeelte van de groep naar het Museo Nacional de Antropologia waar we alvast de sfeer kunnen proeven van de oude culturen van Mexico. Het is een heel mooi museum waar ze veel maquettes hebben en complete tempels hebben nagebouwd. We pakken terug met z'n tweeën de bus die echt stamp vol zit! Vanavond hebben we de welkomst avond met de groep waarbij iedereen een voorstel rondje doet zodat we elkaar goed leren kennen. Hierna pakken we met z'n allen de metro om in een typisch Mexicaans restaurant te gaan eten, het zag er super schattig uit en het eten was heerlijk! Onze eerste indruk van Mexico stad is dat het heeeeeeeel erg mooi is en je kan er lekker eten!! Welterusten.......

René

Mooi om te lezen over Mexico-Stad. Geeft een goede indruk. Os deseo mucho divertido y que aproveche.

Ellen

Wat een leuk verslag. Klinkt als een mooie plaats om naar toe te gaan. Nu al benieuwd naar alle foto's en verdere verhalen :) Liefs!

Rick en Wendy

Was een erg mooie dag. Vandaag naar Teotihuacán geweest. Erg indrukwekkend. Reisverslag + fotos komen later vandaag.