mexico-en-guatemala.reismee.nl

Dag 3: Basiliek van Guadeloupe en Teotihuacán

Pfff wat een nacht, Rick is al om 04.30 wakker en Wendy om 5.00. We ontbijten vandaag op de kamer aangezien we om 07.30 vertrekken is er geen tijd om uitgebreid te ontbijten in het hotel. Na een koffie en een broodje gaan we naar beneden waar we uiteindelijk rond 8.00 vertrekken met de bus. Vicky is vandaag ook mee als onze gids, we rijden door Mexico stad naar Basílica de Santa María de Guadalupe en komen langs de tempel van de 3 culturen. Er zijn 2 basilieken van Guadalupe, een oude en een nieuwe. We bezoeken eerst de nieuwe waar we op een loopband langs de sjaal en kroon komen van Guadalupe, deze kerk lijkt meer op een congres centrum. Hierna gaan we de oude bezoeken, tussen de 2 basilieken staat een beeld van Paus Johannes Paulus de tweede. De oude basiliek is wat verzakt, binnen zijn een aantal Jezus beelden die wat eng aan doen, omdat het de dag na Goede Vrijdag is zit hij onder het bloed aangezien hij 'gisteren' gekruisigd is. We lopen nog even naar boven naar een kleine kerk en hebben vanaf daar ook een mooi uitzicht over de stad. We stappen weer in de bus op weg naar Teotihuacán (waar de goden wonen), dit is 3 kwartier rijden ongeveer. Onderweg zien we de buiten wijken van Mexico stad waar ze de huisjes zijn gaan verven om het een mooiere uitstraling te geven. In Teotihuacán beginnen we bij de tempel van Quetzalcóatl (de gevederde slang). Vanaf hier hebben we al een prachtig uitzicht over avenue de los muertos (weg van de doden) en op de tempel van de zon en de maan. We krijgen uitleg over de beelden de we zien en hoe de opgravingen zijn begonnen, tot op de dag van vandaag zijn de archeologen nog steeds druk met het ontdekken van Teotihuacán. Het is de bedoeling dat we met de bus naar een andere ingang gaan maar het is zo ontzettend druk dat we langs de weg uitstappen en gaan lopen. Nu lopen we vlakbij de tempel van de zon weer het complex in. We krijgen bijna 1,5 vrije tijd om rond te lopen, tempels te beklimmen of naar het museum te gaan. Wij willen heel graag de tempel van de zon op samen met 3 andere groep genoten, de rij om hier op te gaan is wel redelijk lang..... (2 zeiden van de piramide) na een uur zijn we boven aangekomen,wat een klim, 248 treden! Maar zeker de moeite waard! Het uizicht is fenomenaal, we zien de tempel van Quetzalcóatl in de verte, de avenue de los muertos en de tempel van de maan. We lopen een rondje en beginnen aan onze afdaling, sommige stukken zijn redelijk steil dus uitkijken geblazen gelukkig zijn we heel huids weer beneden gekomen. Omdat de rij toch langer was dan gedacht zijn we ruim een half uur te laat terug bij de groep, ai maar niks aan de hand. We lopen nog snel even langs de muur schilderingen met Vicky en gaan vervolgens de bus in. Het is nu wel echt tijd om te lunchen, we gaan lunchen bij een heel leuk restaurantje waar we een buffet hebben. Hier hebben we heerlijk gegeten met allemaal Mexicaanse lekkernijen waaronder cactus fruit en churros! Rond 15.00 gaan we weer terug naar Mexico stad. Na een korte siësta gaan we met 3 reisgenoten naar de Torre Latino Americana. We lopen langs Alameda park waar een grote markt is en waar het best wel druk is. In de torre Latino Americana pakken we de lift tot aan de 37ste etage, vanaf hier gaan we trappen lopen naar de 43ste etage, hiervandaan hebben we een prachtig uitzicht over de stad. We zien in de verte de Popocatepetl, de basiliek van Guadeloupe, het Zocalo en nog zoveel meer! Eenmaal terug beneden lopen we naar de Zocalo, met een ijsje genieten we van de mooi verlichte gebouwen en de nu wel wapperende vlag. We lopen door naar Plaza Garibaldi waar de mariachi bandjes volop staan te spelen voor verliefde stelletjes. Het is hier wel wat hectisch met al die muziekjes door elkaar maar wat ontzettend leuk om dit mee te maken. We lopen weer terug naar ons hotel en gaan lekker slapen om 22.30 morgen staat er een bus dag op het programma.

Het was vandaag een zonnige dag met 24°C.

Diana

Prachtig om jullie verslag te lezen. .. ben razend benieuwd naar jullie foto's. .!

Anita

Leuke verslagen! Nog veel plezier de komende weken.

Gert.

Wat kunnen jullie toch prachtig verslag doen van wat jullie beleven ,, Floortje en Chris ,, !!. Het is net of we meelopen en meereizen met jullie, zo gedetailleerd, echt knap hoor. Fijn dat het tot nu toe aan jullie verwachtingen voldoet. En fijn voor ons dat wij op jullie bagagedrager mee mogen. Echt top !!! Geniet van alles.

Rick en Wendy

Mexico stad laten we vandaag achter ons. Op het programma van vandaag staat een reisdag naar Oaxaca. Hopelijk zien we vandaag de vulkanen Popocatepetl en de Pico de Orizabal.

Cor

Prachtig mooi alle verslagen en foto's
Wij zijn vandaag naar Dronten geweest ook heel enerverend maar niet verslag waardig haha
Geniet ervan jongens daar