mexico-en-guatemala.reismee.nl

Dag 5: Monte Alban, Mitla & Tule

Na een onstuimige nacht, met regen en onweer worden we om 5 uur wakker. Het ontbijt vandaag bestaat uit een omeletje en verse jus, erg lekker! We vetrekken om 8.15 met een paraplu in de hand voor de zekerheid op naar Monte Alban. Het is een kort bus ritje de berg op van zo'n 9km. We ontmoeten onze gids boven voor het museum, na een plas en koffie pauze beginnen we met een rondleiding door het museum. We krijgen uitleg over de omgeving en wanneer welke archeologische site is ontstaan, Monte Alban is één van de oudste daterend uit 500BC. Verder zien we nog een skelet van een volwassen Zapoteekse vrouw, die niet groter was dan 1.50m ook zien we nog een pot waar de resten in zitten van een 2 jaar oud kindje. Voordat we naar buiten gaan zien we nog een aantal mooie gebeeldhouwde stenen en pilaren met prachtige tekeningen erin. Buiten loopt de temperatuur al snel op. We beginnen bij de ruïnes van tombes en huizen waar goed te zien is dat de huizen om elkaar heen werden gebouwd met een patio in het midden. Hierna komt het indrukwekkende deel, met verschillende mooie en grote tempels. Het uitzicht is fenomenaal! De gids legt allerlei details uit over de tempels en beelden die we zien. Het balspeelveld blijft een apart gezicht als je je bedenkt dat hier vroeger om leven en dood werdt gestreden, als je had gewonnen ging je kop eraf, je werdt dan geofferd dit werdt beschouwd als een grote eer. We lopen verder door over de site waar in het midden een offer plek is. Hiernaast is een tunnel ontdekt die onder de offerplaats door loopt en nog 3 andere gangen die naar 3 verschillende tempels leiden. Elk jaar op 5 mei en 8 augustus staat de zon precies recht boven de offerplaats. Ook is er een tempel, als je daar bovenop staat precies in het midden zie je over een periode van 6 maanden de zon van rechts naar links over de tempels verplaatsen, waarna die gedurende dezelfde periode weer van links naar rechts verplaatst. Na nog een paar hele mooie foto's te hebben gemaakt lopen we terug richting de bus waar we om 12.00 vertrekken richting Mitla. Na een uitgebreid lunch buffet rijden we naar de archeologische site van Mitla. Dit is een kleine site waar we 3 kwartier hebben rondgelopen. Voor de ingang is een klein marktje waar Rick zijn eerste souvenir heeft gekocht, een mooie hoed! De gebouwen hier hebben veel mooie reliëfs. We beklimmen 1 van de tempels en komen via een tunnel op een patio uit. Hierna zijn we nog via een andere tunnel naar beneden gelopen, hier hebben we 1 van de steunpilaren gezien van de tempel erboven. We stappen weer in de bus en gaan op pad naar Santa Maria del Tule, hier staat de Boom van Tule deze is meer dan 2000 jaar oud. Het is een montezuma cypress met een omtrek van 36,2 meter en hij is 42 meter hoog. Het is de grootste boom van Mexico. Om een uur of 5 zijn we weer terug bij ons hotel in Oaxaca. We leggen snel de spullen op de kamer en gaan zelf nog even een stadswandeling doen. We beginnen bij Iglesia de San Felipe Neri en lopen door naar Basílica de la Soledad. Kerken genoeg in deze stad dus we gaan nog even door, de mooiste is toch wel de Iglesia de Santo Domingo met prachtige beeltenissen van heiligen binnenin, hierna de kathedraal bezocht. Ook nemen we nog een kijkje in Mercado Juárez waar de locals boodschappen doen en lekker zitten te eten. Onze wandeling eindigd op het Zocalo en we besluiten te eten in het hotel. We zijn best moe dus kunnen we na het eten meteen naar boven. ZZZzzzz

Elly

Heerlijk om de dag te beginnen met het vervolg van jullie reis. prachtig allemaal. is het een leuk gezelschap? Heel veel plezier

Rick en Wendy

Leuk dat jullie de verslagen leuk vinden om te lezen. Wij hebben een hele leuke groep. Vandaag staat een busreis van 10 uur op ons te wachten

annie

Ik ben benieuwd naar de foto van die hele grote boom, en via een tunnel naar een tempel is dat niet een beetje raar?

Rick en Wendy

Foto's van de laatste 2 dagen komen morgen op de site. Dit was juist heel bijzonder om te zien! Groetjes uit een warm Chiapa de Corzo

Chantal

Jullie treffen het niet met het weer zo te lezen. Mooie tempels wauw. Klinkt allemaal super.