mexico-en-guatemala.reismee.nl

Dag 6: van Oaxaca naar Chiapa de Corzo

Na een goede nacht van 21:00 tot 05:00 is het tijd om weer in te pakken en verder te reizen naar ons volgende hotel. We rijden van Oaxaca naar Chiapa de Corzo een busrit van 590km. We rijden door een prachtig omgeving door bergen en langs dalen. We zien steeds voor grote vrachtwagens met 2 opleggers een gele auto rijden met zwaailichten aan, dit is om aan te geven dat er dus zo'n grote vrachtwagen aan komt zodat de tegemoetkomende vrachtwagens en bussen af remmen want het is hier zo'n bochtige weg en met z'n tweeën door zo'n bocht dat past niet. Na zo'n 2,5 uur hebben we een koffiepauze, hier besluiten wij te gaan ontbijten. Tegenover het restaurant staan militairen auto's te controleren op eventuele smokkelwaar (drugs/mensen). We rijden door naar een restaurant waar we gaan lunchen, onderweg wordt zo'n beetje iedereen in de bus misselijk van alle bochten in de weg. Ineens rijden we door een soort windmolen park (weg nr. 190) deze weg wordt zo nu en dan zelfs afgesloten vanwege de harde winden omdat vrachtwagens en bussen dan gewoon omver worden geblazen. Deze harde wind ontstaat omdat dit een smal stuk land is tussen de Atlantische/Caribische oceaan en de Stille oceaan. Een stuk verderop rijden we onze eerste weg versperring tegemoet, er wordt dan een touw over de weg heen gespannen door de lokale bevolking zodat je moet stoppen en in dit geval werdt er geld gevraagd om medicijnen te halen voor een zieke vrouw. De chauffeur gooit wat geld in het bakje en we kunnen weer door rijden. Na een korte toilet stop rijden we verder nu in de provincie Chiapas. Om bij Chiapa de Corzo te komen moeten we de hoogte in, de berg op. Langs de provinciale hoofdstad Tuxtla Gutierrez waar alle katoen, cacao en koffie (die hier wordt verbouwd) wordt verhandeld. Rond 18.00 komen we aan bij ons hotel, bijna 12 uur onderweg geweest. Chiapa de Corzo is een leuk dorp, we lopen nog even naar het centrale plein en gaan daarna met de groep eten in het restaurant van het hotel. Welterusten en tot morgen!

Chantal

Wat een reis 12 uur in een bus. Gelukkig kan je ook nog wat om je heen kijken tijdens de rit