mexico-en-guatemala.reismee.nl

Dag 11: van Panajachel naar Antigua

Goedemorgen allemaal! Onze wekker gaat vandaag om 05.45. Het is namelijk de bedoeling dat we om 06.30 ontbijten en om 07.00 vertrekken. Wij willen nog graag een keer naar het meer van Atitlán lopen, dus we staan iets eerder op. Maar helaas.......het hek is op slot, we kunnen het terrein dus niet af! Dan maar een foto stop met de bus als we weg gaan. We lopen met de planning al snel iets uit maar dat is te verwachten in Guatemala, we vertrekken uiteindelijk om 07.30. Op een uitkijkpunt over het meer hebben we een korte foto stop, helaas het is een beetje mistig we kunnen de vulkanen wel zien maar op de foto wordt dat lastig. We rijden van de provincie Solola naar Quiché waar we de markt van Chichicastenango gaan bezoeken. Het is nog best vroeg en gelukkig dus niet zo druk. We lopen eerst naar de grote kerk waar de toeristen via de zij-ingang naar binnen moeten, alleen de indianen en priesters e.d. mogen via de hoofdtrap aan de voorkant naar binnen. Op deze trap zitten een hele hoop vrouwen bloemen te verkopen en wierook te branden als offer aan de goden. Binnenin is een mis in volle gang, het is mooi om te zien hoe vol de kerk zit en dat iedereen mee zingt. We lopen door naar een kleiner kerkje om vervolgens naar Pascual Abaj, dit is een belangrijke offerplaats voor de indianen. Ze komen hier vaak voor dat markt begint al offeren voor een goede omzet of andere dingen. Het is een klimmetje naar boven maar het uitzicht over de stad mag er zijn. Er zijn mensen druk aan het bidden en offeren als wij aan komen lopen maar er wordt natuurlijk ook al meteen geprobeerd om iets te verkopen. Eenmaal terug in het dorp gaan we nog even kijken bij de begraafplaats wat een kleurrijke uitstraling heeft. Alle tombes zijn prachtig geschilderd in allerlei verschillende kleuren. Nu is het tijd om de markt over te gaan. Het is een gezellige markt met allemaal vel gekleurde kraampjes met van alles en nog wat, je kan er stoffen, tassen, souvenirs, groente, fruit en levende dieren kopen. We hebben kippen, hanen ,eenden, kalkoenen, gerbils, hondjes en kittens gezien waarvan de laatste 2 niet zijn om op te eten maar ook hier hebben mensen dit als huisdieren. We slaan onze slag op de markt en zoeken dan het hotel op waar ons werdt aangeraden om te plassen vanwege de hygiëne. Het is een prachtig hotel met binnentuin waar de o.a. Ara's en Acheponnissen hebben. De bussen met Amerikaanse toeristen zijn ook gearriveerd want ineens krioelt het van de Amerikanen om ons heen. Precies op dit moment gaan wij weer weg op naar Antigua. We rijden weer een stukje terug van Solola en Quiché door naar de provincies Chimaltenango en Sacatepéquez. Onderweg hebben we een lunchpauze in een heel gezellig restaurant langs de weg waar El Classico werd uitgezonden, volgens ons is elke Guatemalteek voor FC Barcelona. Na de lunch is het nog eventjes rijden en komen we om 16.15 aan in ons hotel. De bus kon niet bij het hotel komen dus dat betekende een stuk of 6 blokken lopen met de bagage. Onderweg stuitten we nog op een processie. In het hotel staat Rolando ons al op te wachten, hij is een gids die mensen mee neemt op excursie naar de Pacaya (2552 meter) of de Fuego (3763 meter) vulkaan. Na lang wikken en wegen hebben we besloten om mee te gaan morgen naar de Pacaya vulkaan,dit betekend wel dat we al om 03.00 weg gaan om zo de zonsopkomst te zien en (hopelijk) helder uitzicht. We gaan nog snel even iets halen voor vanavond om te eten en ontbijt scoren voor morgen want ontbijten doen we morgen op de vulkaan! Nu lekker vroeg onder de wol, morgen is het weer vroeg dag.

Jaap en Rina

Jullie hebben wel lange dagen zo,maar je ziet en beleeft veel mooie dingen!Groetjes.