mexico-en-guatemala.reismee.nl

Dag 12: Pacaya en Antigua

Pluk de dag! En al wel om 02.35 maar we hebben ook een hoop te doen vandaag en alleen maar leuke dingen. We rijden om 03.00 weg met een busje naar San Francisco de Pacaya dit duur zo'n 1 uur en 15 minuten onderweg pikken we nog een lokale gids op. De wandeling begint goed al wel een beetje steil maar de 3 honden die met ons mee lopen maken er een leuke wandeling van, onze gidsen kennen deze honden, ze zien er ook goed uit. Tijdens de wandeling krijgen we van alles te eten van de gids namelijk bananen, ananas, mango en bananenbrood allemaal heel erg lekker, we hadden ons eigen eten niet eens mee hoeven te nemen. Het land op de vulkaan is erg vruchtbaar er groeit hier o.a. mango, perzik, avocado en bonen. Naarmate het lichter wordt neemt de mist toe en wordt het pad naar boven lastiger. Sommige stukken zijn heel steil en je kan makkelijk uitglijden door losse steentjes, dit is ons gelukkig niet gebeurd. We wachten boven op het eerste uitkijkpunt een tijdje in de hoop dat de mist optrekt maar helaas! We lopen nog een stukje door, toch heeft dit ook wel wat......het blijft een verrassing wat we straks gaan zien. Als we gaan ontbijten klaart het inderdaad op en hebben we voor het eerst zicht op de Pacaya! Wat is het prachtige hier! We hebben de Pacaya de hele tijd al horen rommelen en nu ook rook pluimen zien uitstoten en een rode gloed gezien. Ook zien we een andere vulkaan de Aqua, dit is een slapende vulkaan. We lopen over lavavelden en er is ineens een opening, dit is een lava tunnel en we gaan er allebei even in natuurlijk, het is er aangenaam warm. Er zijn zelfs nog plekken waar de dampen uit de grond komen, natuurlijke sauna's noemt de gids dit. De lavavelden hebben allerlei verschillende kleuren van verschillende uitbarstingen. De lava van 2014 is nog steeds warm. We gaan marshmallows roosteren in de lava, dit werkte prima! Nog 1 stevige klim naar de top van een uitkijkpunt en dan is het een heel eind afdalen naar het dorp La Corona waar we weer worden opgepikt. Sommige stukken tijdens de afdaling zijn zo steil en met zo veel steentjes dat we ons gewoon laten glijden, het lijkt wel op skieen maar dan op lava stenen. De wandeling naar beneden viel nog wel wat tegen maar eenmaal beneden stond inderdaad ons busje alweer klaar. Iets na twaalven zijn we weer terug in het hotel. Na een opfrisbeurt gaan we toch nog even de stad in. Antigua is prachtig met mooie straten, oude gebouwen, ruïnes en prachtige kerken. We beginnen bij de kerk San Pedro en het Santa Clara klooster vervolgens lopen we door naar Calle del Espiritu Santo. We lopen een stukje over de markt om bij het San Jeronimo klooster uit te komen. Hierna gaan we door naar La Merced vanaf hier kunnen we de Arco de Santa Catalina al zien. Na het Convento de Capuchinas (klooster) en de El Carmen kerk zijn we toch best moe. We besluiten een drankje te gaan doen bij het Santo Domingo dit is een oud klooster waar nu een hotel in zit, musea en een restaurant, helaas konden we hier niks drinken. Nu hebben we toch al ruim 3 uur in de stad gelopen en besluiten even op bed te gaan liggen voor een korte power nap. Hierna lopen we nog snel even naar het Parque Central ( het centrale plein), hier bekijken we nog het Palacio de Capitanes Generales, de Catedral de San José en de Palacio del Ayuntamiento (het voormalige stadhuis). Vanavond om 19.15 gaan we gezellig eten met de groep in Las Palmas vlak achter het Parque Central. Antigua is een prachtige stad met veel koloniale gebouwen en heel veel leuke straatjes. Het is nu 22.30 welterusten!

annie

dat is wel erg vroeg, maar dan zie ook wel iets mooi's volgens mij.

Diana

Wat een verhaal... superleuk. Lange dag voor jullie maar de moeite waard!

Elly

Puff. Hele belevenis. Geweldig hoor

FAnita

Wat een topdag! Het zal wel erg vermoeiend geweest zijn, maar de mooie dingen zullen veel vergoeden.

Rick en Wendy

Het was inderdaad een bijzondere dag! Jammer van de bewolking.

Cor

Pracht lijkt mij om dat allemaal te zien

Rene

Mooi om alle verhalen te lezen. Ik geniet er elke dag van. Veel herinneringen komen weer boven. Veel plezier bij de ruïnes van de Mayasteden.