mexico-en-guatemala.reismee.nl

Dag 13: op naar Honduras

We worden om 06.00 wakker, wat uitslapen is als je het vergelijkt met gisteren. Op het dakterras van ons hotel gaan we ontbijten met zicht op de vulkaan de Aqua, althans het topje van de vulkaan. Om 07.50 mogen we weer een paar blokken lopen met de koffers omdat de bus niet bij het hotel mag staan. We rijden vandaag van Antigua naar Copan in Honduras. Eerst moeten we door Guatemala stad heen zien te komen. Dit is een grote en drukke stad met 4 miljoen inwoners. Ook hier is het vulkanisch dus zijn er 2 hele mooie groene valleien waar we over heen rijden. Plotseling worden we aan de kant gezet door de politie, geen idee waarom. In eerste instantie dachten we nog dat dit een routine check was maar de chauffeur krijgt een bekeuring van 500 Quetzal (zo'n €66,-) omdat hij op de linkerste baan reed. Na de nodige formaliteiten mogen we weer door rijden. Eenmaal Guatemala stad uit rijden we weer lekker door! Tot we op een gegeven moment op wegwerkzaamheden stuiten, dit vertraagd ons behoorlijk maar we kunnen mooi om ons heen kijken. Omdat we best wat vertraging hebben opgelopen halen we snel broodjes en eten deze in de bus. De grens overgaan gaat erg snel en we zijn weer een stempel rijker! Zodra we in Honduras zijn komt er een man de bus in om geld te wisselen naar Hondureese Lempiras. Hij lijkt wel een wandelende bank met hele dikke pakken geld bij zich. Om 16.00 zijn we bij de ruïnes van Copan en beginnen we met de rondleiding in 35°C. Als snel zien we ara's en een eekhoorn, het is hier zo mooi groen en al erg tropisch. De ara's leven hier in het kader van een fokprogramma wat erg aanslaat. Het enige nadeel is dat ze zich zo veilig voelen dat ze in de ruïnes en op de grond willen gaan nestelen waardoor de kleintjes niet hoeven leren te vliegen, ze doen er alles aan om dit te voorkomen. De site van Copan is een prachtige midden tussen de bomen, sommige wortels van deze bomen hebben zich een weg gebaand door en over de ruïnes heen, heel mooi om te zien. We lopen langs prachtig versierde tempels en fantastische reliëfs en afbeeldingen van koningen en goden. Als er een koning stierf werd deze begraven in een tempel, boven op deze tempel werd de nieuwe koning vervolgens gekroond. Het 'gewone' volk leefde iets lager dan de elite maar ook deze gebouwen zien er prachtig uit! De overleden familie werd begraven in het midden van het huis zodat je voorouders altijd bij je waren. Op het centrale plein staat een inmens grote Ceiba boom, de heilige boom voor de maya's. Als we weer naar beneden lopen zien we de prachtig versierde trap ter ere van het overlijden van 1 van de koningen gemaakt, deze staat onder een groot doek om aantasting zoveel mogelijk te voorkomen. De tekeningen zijn weer geweldig! Naast elke trede staat een uil afgebeeld, toen al het symbool van wijsheid. In het midden staan beelden van koningen en goden. We lopen over het balspeelveld wat ook weer mooi versierd is met papegaaien. De ara's zitten een stukje verderop bovenop de steles (een soort totempalen) en eentje zit te nestelen net onder een grote steen. Alles bij elkaar is dit best een grote stad geweest waarvan de gids zegt dat ze denken dat er op het hoogte punt wel 40.000 mensen woonden. De reden dat de stad verlaten is, is waarschijnlijk door uitputting van het land, de maya bevolking hier groeide en groeide waardoor er ook steeds weer bos gekapt moest worden en uiteindelijk was het land zo uitgeput dat er weinig tot niks meer wou groeien. Op de terugweg naar de bus zien we nog een aantal Agouti's, het zijn hele leuke diertjes die verwant zijn aan de cavia alleen zijn deze wel iets groter en hebben langere voorpoten. We checken 18.20 in, in hotel Possada Copan. Eerst even bijkomen en opfrissen gaan we gezellig eten met de groep. De eigenaar van dit restaurant organiseert ook rondleidingen door het dorp. Wij slaan een beurt over en gaan morgen lekker op ons gemak rondlopen.

Welterusten oftewel goedemorgen voor jullie!

Richard

Lekker blijven genieten..mooie verhalen