mexico-en-guatemala.reismee.nl

Dag 15: van Rio Dulce naar Flores

We hebben heerlijk geslapen in ons huisje op palen, gelukkig wel met airco. We staan iets eerder op zodat we nog een beetje rond kunnen kijken op het terrein van het hotel. Alles is hier zo mooi groen! Het ontbijt is heerlijk! Met gebakken ei, pannenkoekjes, fruit, yoghurt eigenlijk te veel om op te noemen. Vandaag gaan we heerlijk varen naar Livingston over de rivier de Rio Dulce. Dit is een tocht van 1 uur maar de kapitein is gevraagd ons ook wat dingen te laten zien in de omgeving zoals dieren en dorpjes langs en op het water. We vertrekken rond 07.45 en wij zitten mooi vooraan in de boot! Het eerste stuk is eigenlijk een heel groot meer. We zagen vanaf ons huisje al een paar witte reigers maar er zijn er veeeeeeel meer. Hele eilandjes vol met witte reigers die ook zitten te broeden en sommige die al kuikens hebben. We zien ook prachtige velden bloeiende water lelies drijvend op het water. Deze bloemen gaan in de ochtend open en rond een uur of 2 's middags weer dicht. Op deze waterlelies zien we een koffie vogeltje, deze vogeltjes zijn als ze zitten bruin maar als ze gaan vliegen zijn hun vleugels geel en ze zijn maar 50cm groot. Ook zien we een soort reiger met een gele kuif, deze is iets kleiner dan de witte reiger maar ook heel mooi om te zien. We varen langs een aantal dorpjes die langs de rivier zitten. Tot 2 keer toe komt er een bootje een stuk met ons mee 'liften' om souvenirs te verkopen. Bij 1 vissersdorpje moeten we door de mangroven heen varen om er weer weg te komen, dit is gaaf zeg om al die grote wortels en gekke bomen van zo dichtbij te zien. Helaas geen anaconda gespot. Eenmaal in de kloof zien we wel een soort water slang met hele grote tanden die een beetje aan de oppervlakte blijft zwemmen. Waarschijnlijk omdat hij is opgegeten door de pelikaan (die een stukje verderop zit) maar die hem weer heeft uitgespuugd. Er zitten hier ook een hele hoop pelikanen die op een waanzinnige manier op het water af kunnen komen, de laatste paar meter boven het water laten ze zich gewoon vallen om zo een schep water in hun bek te krijgen en dan hopend dat er een visje in is gekomen. Als deze vogels wegvliegen zijn ze echt gigantisch en wat een prachtig gezicht. Alles hier is zo groen! De hele kloof van boven tot bedenk is bedekt met de meest uiteenlopende bomen en planten. We varen ook een stukje langs een natuurlijke zoetwater bron waar de lokale bevolking hun drinkwater vandaan haalt. Na zo'n 2 uur zijn we inderdaad in Livingston, waar in de haven alle vogels die we zonet hebben opgenoemd in de haven zitten evenals fregatvogels en natuurlijk meeuwen. Livingston is het laatste stadje voor de Caribische zee waar de Garifuna wonen. De sfeer is hier heel ontspannen, op een aantal mensen na die hun kleding en zichzelf staan te wassen in de wasserette (een grote bak water met wasbakken aan de zijkanten) gebeurt er vrij weinig, maar dat is ook niet zo gek want het is erg warm! Hier en daar horen we wel wat reggae muziek en we besluiten al snel lekker op een terrasje te gaan zitten! Om 11.00 varen we weer terug richting ons hotel in Rio Dulce. Onderweg stoppen we nog op een plek waar we kunnen zwemmen in een natuurlijke warm waterbron. Rick heeft dit gedaan en het water was inderdaad warm bijna heet te noemen! In de Rio Dulce rivier zelf mochten we ook zwemmen maar dat hebben we overgeslagen. Eenmaal terug in het hotel frissen we ons even op en gaan vervolgens lunchen. Rond 13.30 steken we met de boot weer over naar de plek waar de bus op ons staat te wachten, de bagage zit er al in. Deze is met een ander bootje eerder vandaag al over gevaren en ingeladen. Om onze reis te kunnen vervolgen moeten we eerst een brug over die over het Lago Izabal aan de ene kant en de Rio Dulce aan de andere kant gaat. Hier wordt streng gecontroleerd dat er telkens niet te veel vrachtwagens en bussen overheen rijden i.v.m. instortingsgevaar. We halen het naar de andere kant en gaan op weg naar Flores. Als er de provincie El Peten in willen moet iedereen uitstappen voor een fruit controle. Omdat dit een fantastisch mooie provincie is met oerwoud willen ze zoveel mogelijk invloeden van buitenaf voorkomen. De controle stelt niet heel veel voor, wij laten de rugtas gewoon in de bus zitten waardoor deze ook niet gecontroleerd is, niet dat er nog iets in zit aan fruit of andere soort gelijke producten. Na deze voorstelling mogen we dan ook gewoon weer door rijden. Als we wel fruit bij ons hadden gehad en het mee hadden willen nemen dan hadden ze het met allerlei stofjes bespoten zodat ze zeker weten dat er geen schadelijke stoffen meer op zitten. Iets na zessen komen we aan op Isla de Floresse, de bus mag het eiland niet op dus het laatste stuk moesten we lopen. We hebben een prachtige kamer met uitzicht op het water en het zwembad. We lopen een stukje langs het water en besluiten niet met de groep mee te eten. We gaan lekker pasta eten niet zoals bij een echte Italiaan maar alsnog erg lekker. En nu lekker slapen.

Elken

Wat een verhalen! Erg leuk om mee te genieten van jullie belevenissen! Geniet er nog maar lekker van!