mexico-en-guatemala.reismee.nl

Dag 17: van Yaxchilan naar Palenque

Na een nogal warme nacht worden we wakker met het geluid van brulapen en vogels. We denken snel even te gaan douchen maar dat wordt verstoord door een grote spin die ineens uit de douche gelopen komt IIEEHH! We hebben hem netjes gevangen en ons toen alsnog even opgefrist. Toch snel even buiten kijken want de apen klinken dichtbij. En ja hoor vlak achter ons huisje in een boom zitten er zomaar 4 waarvan er 2 nog wel erg klein zijn. Hoe dichterbij we komen hoe harder moeders gaat brullen. Na het ontbijt pakken we weer de lancha's maar nu naar Yaxchilan. Dit is een vaar tocht over Usumacinta rivier van zo'n 3 kwartier. Onderweg zien we nog brulapen, een krokodil en badderende koeien. Het is echt heerlijk om hier te varen met een lekker briesje door de boot heen. Om bij de Gran Plaza van Yaxchilan te komen moeten we door een soort tunnel lopen hadden we al gelezen. Dit blijkt een soort labyrint te zijn waar het pikkedonker is. Met de zaklamp van de telefoon lukt het prima en al snel zien we een paar kleine vleermuizen zitten. Hoe verder we doorlopen hoe groter ze worden hebben we het idee of ze gaan steeds dichter op elkaar zitten. Vlak voordat we weer buiten zijn (na een kleine rondtour door het labyrint natuurlijk) gaan de vleermuizen ineens allemaal poepen.....tijd om weg te gaan dus. Wat ligt deze site op een fenomenale locatie! Midden in het oerwoud wat voor het merendeel de oude stad nog bedekt. We lopen langs mooie tempels, paleizen, een balspeelveld en aparte bomen. We bewaren de grootste en mooiste tempel als laatst, deze ligt namelijk ook erg hoog! De klim is zeker de moeite waard halverwege zien we een toekan die telkens als we een foto willen maken z'n hoofd omdraait en vervolgens weg vliegt. We klimmen het laatste stuk naar boven om bij El Palacio Del Rey ( het paleis van de koning) te komen en hebben een prachtig uitzicht over de stad. Via de achterkant lopen we een stukje door het bos om vervolgens achter een andere tempel te komen. We maken nog wat foto's en besloten de klein Acropolis ook nog even te bekijken. Dit blijkt een hele klim te zijn! Dat viel nog even tegen maar het was alle moeite waard. Eenmaal boven horen we weer de brulapen en zien we weer prachtige gebouwen waar in de deurposten bijzondere mozaïeken zijn afgebeeld. Vanaf hier kunnen we ook een beetje over en door het oerwoud heen kijken. De weg naar beneden gaat een stuk makkelijker en onderweg zien er nog een aantal hagedissen. De boottocht terug verloopt iets minder soepel, we worden namelijk gezandstraald. Voor de lunch nog even snel al dat zand afspoelen, de koffers in de nieuwe bus doen met onze nieuwe chauffeur Albino en dan uitchecken. Om 13.00 rijden we met de bus officieel Mexico binnen. We moeten weer formulieren invullen en betalen om verder te mogen. Alles is redelijk snel geregeld en we kunnen door naar Palenque. De rit brengt ons weer door de mooie provincie Chiapas. Iets na vieren komen we aan in ons hotel. We hebben een hele leuke kamer met zwaantjes en rozenblaadjes op het bed. Lekker zwemmen! Even afkoelen van alle warmte, heerlijk! Vanavond eten we lekker makkelijk in het hotel en gaan op tijd naar bed. Welterusten of goedemorgen allemaal!

Richard

Goedemorgen,

Veel plezier nog

Diana

Weer mooie verhalen! Slaap lekker nog en als jullie dit lezen een goedemorgen !

Willie

Ben heel benieuwd naar jullie foto's

Frans en Margreet

wat een mooie verhalen,de fotos zullen ook heel mooi zijn.

Jaap en Rina

Veel plezier nog!

Cor

Mooie verhalen
Mooie foto's
Vooral die van gister via wa in relex stand haha veel plezier nog

Neef Rene

Heerlijk herkenbaar dat met die toekans elke keer, was in Costa Rica ook niet knap op de foto te krijgen