mexico-en-guatemala.reismee.nl

Dag 19: van Palenque naar Merida

Het is weer vroeg dag vandaag om 05.00 gaat de wekker want om 05.30 moeten de koffers buiten staan en we gaan een kwartiertje later rijden. Als snel slaapt zo'n beetje iedereen in de bus. Onderweg gaan we de brug over van de Usumacinta rivier waar we de zonsopkomst ook mooi kunnen zien. Na zo'n 3 uur rijden gaan we ontbijten in een heel klein restaurantje waar wij het voor de zekerheid maar houden op een broodje met ham, kaas en kip. De mooie heuvels en het regenwoud hebben we nu echt achter ons gelaten. Een half uurtje later rijden we weer door op naar de Golf van Mexico. Om 10.15 hebben we zeezicht! We stappen even uit de bus voor een foto stop en zien hele lange smalle visjes in het water en allerlei vogels langs de waterkant waaronder een fregatvogel. Nadat we weer een stukje verder zijn gaan rijden en de flauwe gesprekken in de bus alleen maar lachwekkender worden over foto's van brulapen en hun ....... hebben we een plas pauze en kunnen we meteen iets lekkers kopen voor onderweg. Bij het uitstappen zien we een hele grote leguaan boven op een paal zitten, eerst dachten we nog dat deze nep was maar hij bewoog zich toch een beetje. Prachtig beest om te zien met een mooie lange staart! We zijn ondertussen aangekomen in de provincie Yucatan, onze laatste provincie voor deze vakantie. Om 13.30 komen we aan in Uxmal dit is een Maya site die we gaan bezoeken maar eerst even een happje eten. In het restaurant waar we gaan lunchen werken alleen maar mannen van middelbare leeftijd met allemaal leuke hoedjes op. We beginnen op de site achter de piramide van de Tovenaar dit is een soort ovale piramide die aan de onderkant ook een echt ovaal rond loopt. De voorkant is nog veel mooier met bovenop de ingang wat eigenlijk een afbeelding is van Chaac (de regengod) waardoor het lijkt alsof je door z'n mond naar binnen stapt. Zo dachten de Maya's vroeger dat de koning het rijk van de goden binnen stapte. Vlak achter deze piramide is het nonnenklooster, dit zijn 4 los van elkaar staand langwerpige gebouwen rond een grote binnenplaats. Hier zien we ontelbaar vaak Chaac en Kukulkan (de gevederde slang). In alle ruimtes van de gebouwen hier hebben vogels zich gevestigd die wel wat weg hebben van zwaluwen, het was net alsof je een groot vogelnest binnen stapt (zo rook het ook). We lopen via het balspeelveld naar het gouverneurs paleis en komen onderweg ontelbaar veel leguanen tegen. De 1 mooier dan de ander en de 1 ook een stuk sneller dan de ander maar wat was het gaaf om zoveel grote leguanen op 1 plek te zien. Het balspeelveld is niet zo groot maar het is wel de eerste waar bovenin een ring hangt. Er wordt gedacht dat het de bedoeling was om met je benen en ellebogen een bal (of hoofd) door deze ring te krijgen. Aan de voorkant van het gouverneurs paleis staat een beeld van de twee koppige Jaguar. Een beetje aan de zijkant staat de tempel van schildpadden, hierop staan aan alle vier de zijden afbeeldingen bovenlangs van schildpadden. Aangezien schildpadden als het regent hun schuilplaats verlaten zagen de Maya's ze aan als boodschappers van de regengod Chaac. Vanaf het gouverneurs paleis hebben we een fantastisch uitzicht over de site. We zien de piramide van de Tovenaar mooi in de zon staan met het nonnenklooster ernaast. Een stukje verderop staat de piramide van de zon. Deze moeten we natuurlijk ook even beklimmen en zo zin we in de verte een begraafplaats liggen, hier staat ook een piramide waarvan het topje net boven de bomen uitsteekt. Links van de piramide van de zon staat de duiventil, wat het exacte doel was van dit gebouw is onbekend maar er staat nog 1 wand die inderdaad wel wat weg heeft van een duiventil. Deze bekijken we nog even van dichtbij en lopen vervolgens langzaamaan weer terug naar de uitgang waar we met de bus om 16.00 weer verder gaan. Onderweg naar Merida stoppen we nog bij een Hacienda Ochil, dit is een soort boerderij waar vroeger agaves werden gekweekt. Dit was toen slavenarbeid, de treinrails om de agaves mee te vervoeren ligt er nog. De agaves is een grote plant met lange puntige bladeren waarvan wat onder de grond zit mezqual wordt gemaakt en van de lange bladen werdt touw gemaakt. Deze werden eerst geschaafd tot de witte slierten die in het blad zitten zichtbaar worden en dit wordt vervolgens gesponnen. Nu is de Hacienda gebruikt als restaurant waar we een lekker drankje hebben gedaan met uitzicht op de kleine cenote die midden in een soort amfitheater is verwerkt. Cenotes zijn natuurlijk ontstane grotten die door middel van onderaardse rivieren met elkaar in verbinding staan, deze rivieren lopen door de hele provincie van Yucatan. Om 18.00 checken we in in ons hotel en we hebben een heerlijke kamer! We lopen een rondje door het hotel en gaan gezellig met de groep eten om 19.30. Het restaurant serveer alleen maar lokale gerechten dus het is toch een beetje een verrassing wat te eten krijgen maar dat gaat gelukkig allemaal goed. Nu lekker slapen. Welterusten!!